نمایه ی توده ی بدنی پایین، حتی در بین افراد بدون اضافه وزن به معنای خطر پایین تر ابتلا به دیابت است

10 دسامبر 2019- طبق مطالعه جدیدی که این هفته در PLOS Medicine توسط دکتر Manuel Rivas و همکارانش از دانشگاه استنفورد منتشر شد، پایین بودن شاخص توده بدنی(BMI) به طور مداوم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، در بین افرادی با سابقه خانوادگی، عوامل خطر ژنتیکی و وزنهای مختلف همراه است.

مداخلات کاهش وزن برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بین افراد پرخطر و مبتلا به پیش دیابت فواید قابل توجهی را نشان داده است، اما این مداخلات برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار ندارند، به خوبی مطالعه نشده است. در این مطالعه، محققان ارتباط بینBMI ، سابقه خانوادگی دیابت و عوامل خطر ژنتیکی مؤثر بر دیابت نوع 2 یا BMI را بررسی کردند. آنها از داده های مربوط به 287394 فرد با اجداد غیر انگلیسی، از بیوبانک انگلیس از سال 2006 تا 2010 هنگامی که این افراد بین 40 تا 69 سال سن داشتند، استفاده کردند.

تشخیص دیابت نوع 2 برای حدود 5٪ از شرکت کنندگان صورت گرفته بود، بررسی اطلاعات این افراد نشان داد که شیوع دیابت با BMI بالاتر، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع2و عوامل خطر ژنتیکی ارتباط دارد. علاوه بر این، کاهش BMI به میزان 1 کیلوگرم در متر مربع، با کاهش 1.37 برابری در دیابت نوع 2 در بین افراد بدون اضافه وزن با BMI کمتر از 25 و بدون سابقه ی خانوادگی دیابت همراه است(95% CI 1.12-1.68) ، مشابه با تأثیر کاهش BMI در افراد چاق با سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت(1.21, 95% CI 1.13-1.29).

نویسندگان اظهار داشتند: این یافته ها نشان می دهد که همه افراد می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در خود از طریق کاهش وزن پایین آورند، اما همچنین هشدار دادند کهباید به ایننتایج با تردید نگاه کرد زیرا در این مطالعه مداخلات واقعی کاهش وزن بررسی نشده است. آنها می گویند: اگرچه این تجزیه و تحلیل جدید، نشان داد که  BMI پایین در طول عمر، از فرد در برابر ابتلا به دیابت محافظت می کند، اما لزوماً به معنای این نیست که کاهش وزن بعدی در زندگی، پس از تحمل وزن اضافی برای دهه ها، نتایج مشابهی را حاصل خواهد کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-bmi-diabetes-non-overweight-people.html